in

Räikkösestä Samsungin brändilähettiläs, NFT:n kaupalliset mahdollisuudet kiinnostavat

Kuva: Samsung


Räikkösestä Samsungin lähettiläs

Matkapuhelinvalmistaja Samsungin tuoreessa pohjoismaisessa kampanjassa nähdään musiikki- ja muotivaikuttajien rinnalla myös urheilijoita: Go Capture It! -kampanjaa tähdittävät F1-kuski Kimi Räikkönen, koripalloilija Ben Gorham ja jalkapalloilija Erlig Haaland, jotka kertovat elämästään ja jakavat tarinoita Galaxy S21-puhelimen avulla.


Viikon sitaatti

Räikkönen kommentoi kampanjaan mukaan lähtemistä Samsungin tiedotteessa näin:

”Kampanjaan mukaan lähteminen tuntui luontevalta, sillä voin seistä sen sanoman takana. Olen saavuttanut omat unelmani tinkimättömyydellä sekä luottamalla siihen, mitä olen ja mitä teen. Ammatissani pienilläkin yksityiskohdilla on valtava merkitys. Jokainen kisa tarjoaa uuden mahdollisuuden, mutta jotta sen saisi hyödynnettyä, mitään ei voi jättää puolitiehen. Kropan, keskittymisen ja teknisten yksityiskohtien on oltava äärimmilleen viritettyjä. On oltava valmiina, ja kun hetki koittaa, pitää antaa palaa.”

Harvinaisen monisanainen sitaatti herätti hilpeyttä ja epäilyjä PR-osaston kynäilystä sosiaalisessa mediassa – etenkin kun Räikkösen oma ilmoitus yhteistyöstä Instagram-tilillään oli lyhyt ja ytimekäs: “I choose Samsung Galaxy S21”.

Lue myös: Räikkönen, Niskanen, Bottas ja Pukki suomalaisten suosikkiurheilijat


NFT kiinnostaa urheilussa: kaupan fanilippuja ja elinikäisiä mainospaikkoja 

Muutama viikko sitten kerroimme, kuinka NBA:n huippuhetkiä voi omistaa digitaalisesti lohkoketjuun perustuvan NFT:n avulla. NFT:n eli non-fungible tokenin kaupalliset mahdollisuudet kiinnostavat nyt laajalti urheilussa.

Kroatialainen tennispelaaja Oleksandra Olynyokova myy NFT:n avulla elinikäisiä mainospaikkoja kehostaan. Kyseessä on pieni kaistale ihoa hänen kädestään, johon tilan omistaja voi suunnitella väliaikaisen tai pysyvän tatuoinnin. 

”Tuon taideteoksen tai viestin jokaiselle tenniskentälle. Olen vasta 20-vuotias ja urheilu-urani on nousussa, joten uskon tämän olevan yksi parhaimmista tennissijoitteluista maailmassa”, kirjoitti ITF:n World Tourin 30:nneksi sijoitettu Olynyokova Sporticon mukaan. Ihoalueen omistajuus vaihtui kryptovaluutan avulla, joten se voi olla uudelle omistajalleen myös hyvä sijoitus, jos Ethereum-valuutan arvo ampaisee nousuun.

Myös NBA-seura Dallas Mavericksin omistaja Mark Cuban on innostunut NFT:stä. Hänen mukaansa joukkueen otteluiden liput voitaisiin myydä tulevaisuudessa NFT:nä. 

”Haluamme löytää tapoja, joilla kuluttajat, fanimme, pystyvät ostamaan ja myymään lippuja, mutta niin, että me saamme edelleen rojalteja niistä”, Cuban kertoi podcastissa CNBC:n mukaan.


Salibandyfinaalit keräävät hyvin yleisöä

Salibandyn F-liigan finaalit ovat löytäneet yleisönsä Nelosen kanavilta ja Ruudusta, twiittasi F-liigan toimitusjohtaja Kimmo Nurminen:

Lue myös: Salibandyliigasta F-liigaksi


Continental tavoittelee naisia Kansallisen liigan avulla

Rengasvalmistaja Continental on solminut kumppanuuden jalkapallon Kansallisen liigan kanssa. Yhteisiä arvoja kaksikolle ovat yhteisöllisyys, samanarvoisuus ja perheiden liikkuminen. Lisäksi on tavoitteena vahvistaa Continentalin tunnettuutta nuorempien kuluttajien ja naisten keskuudessa.

Yhteistyö tulee näkymään ottelutapahtumissa ja digitaalissa kanavissa. Lisäksi yleisö pääsee äänestämään Kuukauden Continental -pelaajaa.

”Haluamme olla mukana viestimässä liikkumisen turvallisuuden puolesta jalkapalloyhteisön ollessa merkittävä perheiden yhteisen ajankäytön määrittäjä, niin ottelu- kuin harjoitusmatkojen osalta. Suomalaisen jalkapalloilun ollessa hyvässä vauhdissa maajoukkueita myöten haluamme tällä yhteistyöllä varmistaa turvallisen liikkumisen myös tuleville ikäluokille”, kertoo Continentalin markkinoinnista vastaava Marko Pursiainen Palloliiton tiedotteessa.


USA väläytti Pekingin talviolympialaisten boikotointia

USA:n ja Kiinan suhteiden kiristyessä Yhdysvaltojen ulkoministeriö on väläyttänyt myös mahdollisuutta boikotoida Pekingin vuoden 2022 talviolympialaisia. Vaatimuksia boikotoinnista ovat esittäneet niin ihmisoikeusaktivistit kuin republikaanipuolueen edustajat. Virallisia linjauksia ei ole tehty, mutta ulkoministeriön tiedottaja kertoi keskustelujen jatkuvan aiheen ympärillä.


Kiekkofaneille miniklippejä 

Yhdysvaltalainen Buzzer-startup haluaa tarjota mahdollisuuden nauttia NHL-kiekosta myös niille, jotka eivät halua tai pysty hankkimaan kaapeli-TV:tä tai suoratoistopalvelua pelien katseluun. Buzzerin applikaatiossa voidaan näyttää pieniä liveklippejä 99 sentin hintaan. Jos peli kiinnostaa, voi applikaatiosta siirtyä suoratoistopalveluun, jolloin Buzzer tienaa komission, kertoo The Wall Street Journal.


Ravurin tienesteistä lähes puoli miljoonaa syöpää sairastavien lasten hyväksi

Mascate Match on yksi Suomen menestyksekkäimmistä ravureista, joka on tienannut uransa aikana yli 700 000 euroa. HIFK:n omistama ”Massi” oli SM-liigajoukkueiden ja Suomen Hippoksen yhteisen Raviliiga-projektin menestynein hevonen, jonka tienaamista ansioista iso osa ohjattiin hyväntekeväisyyteen. Raviliiga HIFK:n hyväntekeväisyyskohde oli syöpää sairastavia lapsia ja nuoria sekä heidän läheisiään tukeva Sylva ry, jolle lahjoitettiin kaikkiaan 430 000 euroa. 


PuHu avaa koronavuoden vaikutuksia

Mitä korona on oikeasti tarkoittanut urheiluseuran taloudelle? Sitä avaa Vantaan PussiHukkien junioritoiminnan puheenjohtaja Antti Saarinen PuHun sivuilla. Hän avaa avoimesti koronavuoden vaikutusta seuran talouteen ja tapahtumien järjestämiseen sekä kertoo millaisia kehityshankkeita on käynnistetty. Vallanpitäjiltä hän toivoo selkeämpää linjaa ja pidempiä reaktioaikoja sekä ymmärrystä urheiluseurojen merkitykselle: 

”Seuratoiminnan osalta oletetaan, että voidaan tehdä ‘yön yli’ päätöksiä ja me vain mukaudumme niihin ilman ongelmia. Päättäjiltä tuntuu täysin unohtuneen se fakta, että urheiluseurat ovat kasvavissa määrin myös työnantajia. Meillä on vastuita ja lain tuomia velvoitteita seurana ja työnantajana.”


Lähtölaukaus olympiahuumalle

Tokion kesäolympialaisiin on ensi viikolla enää sata päivää. Kisahuuman kasvattamiseksi Suomen Olympiakomitea järjestää 100 päivää Tokioon -livelähetyksen, jossa julkistetaan Suomen joukkueen kisa-asut ja tavataan urheilijoita. Lähetystä voi seurata 14.4. kello 14 Livekatsomo-palvelussa.

PostNord on noussut Susijengin kanssa koko kansan tietoisuuteen

Mitä voimme oppia maailman innovatiivisimmilta urheiluseuroilta? 3 vinkkiä uusien tulovirtojen löytämiseen