in

43 % faneista on ostanut urheilijan tai seuran mainostamia tuotteita ja palveluita

"3-2" by Ms L is marked with CC BY-NC-ND 2.0.

Niin brändit kuin urheiluyhteisö näkevät urheilumarkkinoinnissa ja kumppanuuksissa suuria mahdollisuuksia, kertoo maaliskuussa julkaistu Sponsorointi ja urheilumarkkinointi 2022 -raporttimme. Mutta miten kaupallisiin kumppanuuksiin suhtautuvat urheilufanit?

Selvitimme vuodenvaihteessa markkinoijien ja urheiluyhteisön näkemyksiä ja kokemuksia urheilumarkkinoinnin tavoitteista, tehosta ja toimivuudesta. Teimme samalla kyselyn myös urheilufaneille, joilta saimme vastauksia 87 kappaletta.

Vastauksista käy ilmi, että urheilua seurataan monikanavaisesti ja poikkeuksellisen sitoutuneesti. Fanit myös suhtautuvat urheilijoiden ja seurojen kaupallisiin yhteistöihin hyvin positiivisesti. 

Urheilufanit seuraavat urheilua sekä perinteisissä medioissa että digitaalisissa kanavissa. Sosiaalisen median kanavista suosituimmat ovat Instagram ja Facebook, YouTubessa urheilua kuluttaa lähes kolmasosa vastaajista.


Fanit suhtautuvat positiivisesti kaupallisiin kumppanuuksiin

Markkinoijille tekemästämme kyselystä selviää, että tärkeimmät syyt ottaa urheilu osaksi markkinointimixiä ovat liiketoiminta- ja mainehyödyt. Tavoitteista tärkeimmäksi nousee kirkkaasti brändin rakentaminen.

Urheilufanien vastaukset tukevat erinomaisesti markkinoijien tahtotilaa: faneista 86 prosenttia kertoo kiinnittäneensä huomiota urheilijoiden tekemiin kaupallisiin yhteistöihin sosiaalisessa mediassa. Jopa 43 prosenttia vastaajista kertoi myös ostaneensa urheilijan tai seuran suosittelemia tuotteita ja palveluita. 

Fanien mielestä urheilijoiden kaupalliset sisällöt ovat melko kiinnostavia ja laadukkaita. Vain puolet vastaajista kuitenkin koki, että urheilijoiden kaupalliset yhteistyöt on merkitty selkeästi mainoksiksi.



Haluatko lisää tutkittua tietoa urheilumarkkinoinnista?

Olympiamitalisti Mattsson tähdittää Saarioisten laatikkokampanjaa

Janne Puhakka ja EA Sports yhdenvertaisen kiekkokulttuurin asialla, vaikuttajamarkkinoinnin määrä kasvoi 41 %